Retkikompassin koekäyttö laajeni: Uudistettu palvelu nyt käytettävissä myös Urho Kekkosen ja Nuuksion kansallispuistoissa

Retkikompassi yhdistää avoimen keskustelun avulla Metsähallituksen, retkikohteilla liikkujat ja alueen yrittäjät.

Metsähallituksen ja Zoneatlaksen tuottama sosiaalinen karttapalvelu Retkikompassi on otettu uudistettuna käyttöön myös Urho Kekkosen ja Nuuksion kansallispuistoissa. Viime syksystä se on ollut koekäytössä Evon ja Ruunaan retkeilyalueilla.

Retkikompassi lisää vuorovaikutusta retkeilijöiden ja Metsähallituksen välillä ja vahvistaa osaltaan Metsähallituksen digitaalista ajantasaista asiakaspalvelua. “Tuomalla palvelun saataville suosittuun Nuuksioon voimme tarjota isommalle yleisölle mahdollisuuden vaikuttaa Retkikompassin tulevaisuuden suuntaan”, summaa Metsähallituksen kehityspäällikkö Jere Rauhala.

Retkikompassi yhdistää avoimen keskustelun avulla Metsähallituksen, retkikohteilla liikkujat ja alueen yrittäjät. Palvelu on karttapohjainen vuorovaikutuskanava, jossa voi esimerkiksi keskustella, kysyä, ehdottaa tai antaa palautetta retkikohteesta. Retkikompassi on suunniteltu mobiilikäyttöön, joten kommentoimaan pääsee suoraan vaikkapa tulentekopaikalla istuen.

Retkikompassille toivotaan aktiivista koekäyttöä

Kokeilujaksolla kerätään tietoa siitä, millaista palvelua ja toiminnallisuuksia käyttäjät Retkikompassilta odottavat. Käyttäjäkokemus on tärkeää palvelun lopullisessa muotoilussa. Se on ollut retkeilijöiden testikäytössä viime syksynä Evon ja Ruunaan retkeilyalueilla.

Tältä kokeilujaksolta käyttäjiltä saatiin arvokasta palautetta, ja kompassia on jalostettu edelleen retkeilijöiden toivomaan suuntaan. Nyt Retkikompassia voi käyttää neljällä alueella: Evon ja Ruunaan retkeilyalueilla sekä Nuuksion ja Urho Kekkosen kansallispuistoissa.

”Retkikompassilla voimme kokeilla kevyesti uusia asioita ja saada nopeasti palautetta luonnossa liikkujilta”, hehkuttaa uusi kesäksi maastoon jalkautuva Metsähallituksen asiakasneuvoja Leena Leppälä.

Asiakaspalveluun ketteryyttä

Retkikompassi tehostaa ja parantaa osaltaan digitaalista asiakaspalvelua tilanteessa, jossa retkikohteiden kävijämäärät jatkavat vuosittain kasvuaan. Palvelun avulla Metsähallitus pystyy tiedottamaan tai varoittamaan nopeasti alueen yllättävistä tilanteista, esimerkkinä kevään koronatilanteen aiheuttamat poikkeukselliset retkeilyrakenteiden sulkemiset.

Samoin alueen kävijät saavat huomionsa näkyviin kaikille avoimissa keskusteluissa ja postauksissa. Parhaimmillaan keskustelu- ja palautemahdollisuuksin pystytään parantamaan ja tehostamaan alueen asiakkaiden palvelua.

“Asiakaspalvelu digitaalisissa kanavissa korostuu jatkuvasti ja erityisesti nyt, kun fyysiset asiakaspalvelupisteet ovat pandemian takia suljettuna”, Metsähallituksen erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen toteaa.

Linkki Retkikompassiin