Suomen Roskakalat -kampanja valittiin Vuoden mainokseksi

Suomen yleisimpiä "roskakaloja" ovat muovikassit ja -pullot, muistutetaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n Suomen Roskakalat -kampanjassa, joka on voittanut Vuoden mainos -kilpailun ykköspalkinnon. Kuva: PSS ry

Pidä Saaristo Siistinä ry:n (PSS ry) Suomen Roskakalat -kampanja on voittanut pääpalkinnon sekä Paras oivallus -palkinnon Vuoden Mainos -kilpailussa. Tuomariston mukaan kampanja oli yksittäisenä luovana ideana ”muita päätä pidempi” ja toimi hyvin niin printtinä, pelinä kuin Facebook-livelähetyksenäkin.

Suomen Roskakalat -kampanjan idean ja toteutuksen takana ovat helsinkiläiset AD-copywriter Kuisma Väänänen ja copywriter Akseli Kouvo. Heidän tavoitteensa oli saada ihmiset huomaamaan, että vesistöjemme yleisin roskakala ei olekaan särki, vaan ihmisten sinne heittämä roska.

”Roskakalojen yleisyyden lisäksi halusimme havahduttaa katsojan myös ymmärtämään, kuinka vanhaksi esimerkiksi ”muovipullokala” elää, jopa 1000-vuotiaaksi!”, Väänänen ja Kouvo kertovat.

”Roskakaloja” neljä tuntia livenä

PSS ry järjesti heinäkuussa 2018 lähes neljä tuntia kestävän livelähetyksen Facebook-sivullaan. Sen päätähtinä nähtiin Suomen yleisimpiä roskakaloja lipumassa akvaariossa.

Roskakaloilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tyypillisiä meriroskia, kuten muovipusseja ja -pulloja, joiden hajoaminen mikromuoviksi vedessä kestää 100-1000 vuotta. Livetempauksella haluttiin nostaa esiin vesistöjemme hälyttävä tila: jos jatkamme roskaamista samaan malliin, on vesistöissämme vuoteen 2050 mennessä enemmän roskaa kuin kaloja.

Vuoden Mainos -kilpailu on tarkoitettu Turun talousalueella tehdylle tai sinne kohdennetulle markkinointiviestinnälle. Vuoden Mainos ja Vuoden Mainostorstai -tapahtumien ideoinnista ja konseptoinnista vastaa luovan yrityskollektiivin Grundlagen perustaja Mari Tauler.