Vinkit veneen vesillelaskuun: Tarkasta hallintalaitteet ja pinnat, mutta älä käytä myrkkymaalia

Kannattaa opetella väistämissäännöt ennen vesille lähtöä. Kuva: Jaana Vetikko

Veneen vesillelasku on kippareille keväinen juhlallinen rituaali, mutta siihen on syytä sisällyttää muutama käytännön toimi, jotka edistävät veneilyn turvallisuutta ja mukavuutta.

Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa ilmoitettiin viime vuonna pelkästään moottoriveneistä yli 16 500 kertaa. Nyt Tori jakaa olennaisimmat vinkit, kun vene otetaan talviteloilta aalloille.

Turvallisuus aina etusijalla

Koska kyse on liikennevälineen uudelleen käyttöönottamisesta usean kuukauden varastoinnin jäljiltä, siihen liittyy tunnelmoinnin lisäksi selkeitä turvallisuutta ja käytettävyyttä edistäviä toimia.

”Vaikka veneily on esimerkiksi autoilua enemmän viihdekäyttöä, veneidenkin käyttötarkoitukset ovat moninaisia. Ja turvallisuus on tietenkin tärkeintä, käyttötarkoituksesta riippumatta. Toisaalta kun on hyvät ohjeet, perusasiat turvallisuuden ja käytettävyyden eteen eivät ole monimutkaisia”, Torin moottoriliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto muistuttaa.

Vene vesille 1: Tarkasta pinnat

Oli kyseessä mikä tahansa materiaali ja mikä tahansa venetyyppi, ulkopinnat on syytä tarkastaa jokaisen talvehtimisen jälkeen. Mitä pidempi varastointi, luonnollisesti sitä tarkempi tarkastus kannattaa tehdä. Suurin vaurioitumisvaara on kuljetuksen yhteydessä.

Trailerien ja varastojen metallipinnat tekevät pahimmassa tapauksessa ikävää jälkeä veneeseen. Pääsyy pintojen tarkastamisen tärkeyteen on tietenkin vesitiiveyden varmistaminen. Pienikin rako riittää vuotoon.

Jos vene nostetaan veteen nostoliinoilla, kannattaa merkata kylkiin esimerkiksi tarralla kohdat, joista veneen voi nostaa rikkomatta sen laitteita. Muun muassa lokin anturi rikkoutuu herkästi nostotilanteissa. Kun venettä nostetaan seuraavan kerran, tarrat ovat kätevä apuväline.

Vene vesille 2: Tarkasta hallintalaitteet

Mitä suurempi vene on, sitä enemmän siinä on erilaisia hallintalaitteita ja sitä tärkeämpää niiden läpikäyminen on keväthuollon yhteydessä. Isossa purjeveneessä hallintalaitteisiin kuuluvat myös purjeet ja köydet.

Eritoten köysien kunnon varmistaminen on purjeveneessä tärkeää, sillä niillä jokaisella on oma tehtävänsä, mikä tarkoittaa, että yhdenkin rispaantuminen katki hankaloittaa ohjautuvuutta.

Moottorien kohdalla olennaisinta on varmistaa öljyn riittävä määrä talven jäljiltä sekä varmistaa, ettei moottorin sisälle ole jäänyt syksyllä vettä. Jos on jäänyt, vesi on saattanut talvella jäätyä ja korroosioitua eli vahingoittanut moottorin sisäpintoja.

Ja oli vene iso tai pieni, on varmistettava, että peräsin pyörii ja vaihteet vaihtuvat.

Vene vesille 3: Älä käytä myrkkymaalia

Veneiden pohjiin on perinteisesti valeltu niin sanottua myrkkymaalia eli antifouling-valmistetta, joka on pitänyt kölin puhtaana aluskasvillisuudesta. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on kuitenkin todennut kyseiset yhdisteet hyvin haitallisiksi vesiluonnolle, sillä iso osa aineista liukenee veteen.

Älä siis käytä myrkkymaalia. Levien, simpukoiden ja muun eliöstön kiinnittymistä köliin voi estää esimerkiksi puhdistamalla pohja pohjapesurilla, suojaamalla pohja valolta ja auringolta sekä nostamalla vene toisinaan kesälläkin maihin.

Suomi on maailman venetihein maa

Johtaja Tuomiston mukaan Torin aktiivisin veneilmoitusten osio on Venetarvikkeet ja veneily. Se on luontevaa, sillä eniten on käyttöä varaosille, tarvikkeille ja varusteille. Se on hänen mielestään myös hienoa, sillä kategoria sisältää turvavarusteet.

”Venekauppa kiivastuu Torissa toukokuun alussa, kasvaa kesäkuun loppupuolelle saakka ja hiljenee sitten asteittain kohti talvea. Käytetyt veneet siis ostetaan Suomessa nimenomaisesti kesällä veneilykelien aikaan”, Tuomisto kertoo.

Suomi on Uuden-Seelannin kanssa maailman venetihein maa. Liikenne- ja viestintävirasto Trafi arvioi vuonna 2017 Suomessa olevan 1,16 miljoonaa venettä. Rekisteröityjä vesikulkuneuvoja oli reilut 203 000.

”Toriin ladattiin viime vuonna noin 70 000 veneilyaiheista ilmoitusta. Määrä kasvaa tällä hetkellä parin-kolmen tuhannen ilmoituksen vuosivauhdilla. Ihmiset ovat siis löytäneet myös käytettyjen veneiden mahdollisuuden, mikä on mainiota, sillä veneiden käyttöikähän on hyvin hoidettuna huomattavasti pidempi kuin vaikkapa henkilöautojen. Veneet ovat siis erinomainen vertaiskaupan kohde”, Tuomisto sanoo.

Soutuvene on yleisin venetyyppi

Suomen yleisin venetyyppi on perinteinen, edullinen ja helppokäyttöinen puinen tai lasikuituinen soutuvene. Noita vesiliikenteen polkupyöriä ei tarvitse edes rekisteröidä. Rekisteröitävistä veneistä suosituimpia olivat vuonna 2018 pulpettiveneet, joilla seilataan yleensä moottorivoimalla.

Moottoriveneet ovat myös Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa suosituimpia veneitä – ilmoitusten määrässä peräti yli puolet suositumpia kuin soutuveneet. Moottoriveneistä ilmoitettiin Torissa viime vuonna yhteensä yli 16 500 kertaa.

Torissa myyminen ja ostaminen on ilmaista

Tori.fi on vertaiskaupan edelläkävijä ja Suomen suurin kauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää. Torissa myyminen ja ostaminen on ilmaista. Vuonna 2018 sivustolla vierailtiin yhteensä 270 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta.