
Saariston mökeillä ja pitkillä kalareissuilla on 24V-keulamoottorilla varustetuilla veneillä ollut selvä ongelma: Mistä saada virtaa keulamoottorin latausta varten? Jarocellin uusi JARO JRE 12-24 -välilaturi poistaa ongelman.
Uutuuslaturi toimii niin tehokkaasti, että keulamoottorin akun lataamisen verkkovirralla voi kokonaan unohtaa. Ainutlaatuista on se, että laturi voidaan asentaa litium-starttiakun, kuten esimerkiksi JARO 125.12, ja 24V-litium-keulamoottorin akun väliin.
Kun litium-starttiakku on täynnä (noin 13,6 volttia), se lataa 24V-keulamoottorin akkua, ja kun jännite laskee noin 13,2 volttiin, se sulkee syötön. Sulkemishetkellä starttiakun kapasiteettia on jäljellä vielä 85 prosenttia, mikä on riittävästi veneen muulle elektroniikalle.
Tavallista litium-akkua ei voi käyttää veneen starttina, mutta Jarocellin uusi 12V 100A toimii sekä startti- että elektroniikka-akkuna. Joitain vuosia markkinoilla olleessa 125A-akussa vastaava starttitoiminto jo on ja siitä on saatu hyviä kokemuksia.
Hieman pienemmän akun lanseeraamisen peruste on, että sen kapasiteetti on monelle aivan riittävä ja hinta edullisempi. 100A-litium vastaa noin 200 ampeerin lyijyakkua. Sen laskennallinen ikä on noin 30 vuotta ja paino on 10,8k g.
Jarocells-akuissa on sisäänrakennettu bluetooth, joten akun varaustila on helposti tarkastettavissa kännykän applikaatiosta. Jarocellin Nato-hyväksyttyjä LiFePO4-akkuja voi kytkeä sarjaan tai rinnan ja niitä voi huoletta käyttää myös talvella aina -20 asteeseen asti.

Jarocells on tuonut markkinoille myös ensimmäisen litiumioni-akkunsa (LiNMC-akku). Tämä 28A-akku on erittäin pienikokoinen ja kevyt. Se on suunniteltu pienveneiden elektroniikan laadukkaaksi liikuteltavaksi virranlähteeksi niin talvella kuin kesälläkin.
Virtaa on riittävästi esimerkiksi live-luotainnäytön ja -moduulin päivittäiseen käyttöön. Akussa on sisäänrakennettu bluetooth ja sen varaustilan näkee kännykän applikaatiosta. Kennot ovat samoja, joita käytetään Tesla 3:ssa.
Akun koko on 115 mm x 65 mm x 95 mm ja se painaa 1,5 kg. Litiumioniakkua ladataan sen omalla 6A-kuivantilan laturilla.
