Kalaoluet maistuvat suomalaisille: Marjas myyty loppuun, Kojamoa vielä saatavana

Mitäpä olisi Kojamo (koiraslohi) ilman Marjasta (naaraslohi)!

Kalamiehet ja -naiset ovat tänä kesänä voineet nauttia kaksin verroin erityisesti heille suunnatuista oluista, sillä Kojamo Smoked Portetin rinnalla on ollut tarjolla 5,2-prosenttinen Marjas-olut. Uutuus on kesäisen raikas, vadelmalla kevyesti maustettu vehnäolut.

Oululaisen Sonnisaaren panimon valmistamia Kojamoa ja Marjasta on tänä vuonna ollut myynnissä toukokuun lopulta asti. Erityisesti jälkimmäinen on käynyt hyvin kaupaksi ja se onkin jo tältä kesältä loppuunmyyty.

Mainion menekin syyksi panimolta arvellaan Marjaksen sopivuutta ”kesäjanoon” sekä sen saatavuutta myös elintarvikeliikkeistä. ”Ensi kesänä todennäköisesti valmistamme suuremman erän Marjasta”, Outi Kanniainen Sonnisaaren panimolta arvioi.

Kojamo Smoked Porteria (6,7 %) sen sijaan on saatavana vielä kesän käännyttyä syksyyn, sillä se on tulossa Alkon hyllyyn arviolta elokuun lopulla. Tummana oluena se sopiikin hyvin pimeneviin syysiltoihin.

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) ja Sonnisaaren panimo tekevät yhteistyötä kestävän kalastuskulttuurin ja kalakantojen hyvinvoinnin puolesta näiden kahden kalateemaisen käsityöoluen merkeissä. Esimerkiksi osa molempien oluiden myyntituloista lahjoitetaan SVK:n Koolla on väliä -hankkeelle ((http://www.vapaa-ajankalastaja.fi/vastuullinen/).