Kotimainen kala jatkaa voittokulkuaan S-ryhmän myymälöissä – nyt kiinnostavat erityisesti kalajalosteet, suurin osa syödystä kalasta on silti edelleen tuontikalaa

Kotimaisen kalan myynti kasvoi S-ryhmän myymälöissä vuonna 2020 noin viidenneksellä edellisvuodesta. Kuva: Lari Lappalainen.

S-ryhmä ryhtyi toukokuussa 2019 ponnisteluihin kotimaisen kalan puolesta Suomu nousuun -kampanjalla. Kotimaisen kalan myynti kasvoikin nopeasti 20 prosentilla, ja kasvu on jatkunut siitä lähtien: myös vuonna 2020 kotimaisen kalan myynti kasvoi noin viidenneksellä vuoteen 2019 verrattuna.

Myös suosituimmat kalalajit ovat pysyneet pitkälti samoina S-ryhmän myyntidatan perusteella. Vuonna 2020 myydyin kotimainen kala S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) oli kirjolohi suikaleena ja fileenä. Toiseksi myydyimmäksi kalaksi kiilasi silakkafilee, ohi edellisenä vuonna toista sijaa pitäneen muikun.

Sesonkikalakonsepti innostaa kokeilemaan uusia kalalajeja

Tuttuun tapaan myös kuha- ja siikafileet maistuivat suomalaisille. Jo muutaman vuoden ajan käynnissä ollut sesonkikalakonsepti puolestaan nostaa myös vähemmän tunnettuja, sesongissa olevia kotimaisia kaloja näkyville myymälöissä.

”S-ryhmässä myytävästä kalasta vajaa 80 prosenttia on norjalaista lohta. Sesonkikalankonseptimme ansiosta olemme kuitenkin pystyneet kasvattamaan kotimaisen kalan myyntiä ilahduttavasti. Suurimpina kasvun ajureina ovat olleet monillekin kalansyöjille jo tutut kuha, siika, silakka ja muikku, mutta myös esimerkiksi made, särkikalat kalavalmisteissa, täplärapu ja kasvatettu taimen ovat kasvattaneet hienosti myyntiään konseptimme kautta”, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta sanoo.

”Olemme saaneet konseptiin liittyen paljon palautetta etenkin nuorilta sekä vähemmän kalaa syöviltä kuluttajilta, jotka ovatkin rohkeammin lähteneet kokeilemaan lohen sijaan heille entuudestaan tuntemattomia kalalajeja tai tuotteita sesonkikala-ajatuksen innoittamana”, Kovalainen lisää.

Helppokäyttöisille tuotteille on paljon kysyntää

Kiinnostava havainto myyntidatasta on, että tällä hetkellä erityisen vauhdikkaasti kasvaa tuoreiden kalavalmisteiden myynti. Kalavalmisteita ovat esimerkiksi silakkapihvit, kalalastut ja pyörykät.

”Kalavalmisteissa valikoima on kehittynyt paljon viime vuosina. Osa kuluttajista saattaa kokea kalan käsittelyn hankalaksi, minkä vuoksi helppokäyttöisille tuotteille on paljon kysyntää”, Kovalainen pohtii.

Uudet innovaatiot kotimaisen kalan käytön edistämiseksi ovat tervetulleita

”Vaikka kotimaisen kalan myynti on kasvanut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, edelleen noin 80 prosenttia suomalaisten syömästä kalasta on tuontikalaa, Kovalainen muistuttaa.

Uudet innovaatiot olisivatkin tervetulleita. Kovalaisen mukaan kysyntää olisi esimerkiksi tuoreesta kalasta tehdyille, helposti lähestyttäville ja hyvänmakuisille kalavalmisteille. Toisaalta kuluttajia kiinnostava kalavalmiste voisi olla myös sellainen tuote, jossa raaka-aineena on yhdistelty kotimaisia järvikaloja ja lohikalaa.

”Roskakaloiksikin kutsuttujen särkikalojen syöminen on myös ekoteko, ja niistä valmistettuja tuotteita näkisimme markkinoilla mielellämme lisää. Esimerkiksi tonnikalan kotimainen haastaja, oman Kotimaista-brändimme Leppäsavukala rypsiöljyssä on saanut kuluttajilta erittäin hyvän vastaanoton”, Kovalainen sanoo.

Terveellisesti syöminen voi olla ekoteko

Kotimainen kala linkittyy vahvasti S-ryhmän vastuullisuusohjelmassakin mainittuun ilmastoystävälliseen ruokavalioon, jossa keskeinen ajatus on, että syömällä terveellisesti voi toimia myös ilmaston kannalta järkevästi.

Lisäksi S-ryhmä on hiljattain päivittänyt kalalinjauksensa, joka takaa, että S-ryhmän ruokakaupoissa myyty kala on pyydetty kestävistä kalakannoista, eikä vaaranna lajien monimuotoisuutta.