Leuhunkosken kalatie valmistui Saarijärvellä – vuosikymmeniä katkoksissa ollut vaellusyhteys palautuu

Leuhunkosken kalatien käyttöönotto palauttaa 1960-luvulta lähtien katkoksissa olleen vaelluskalojen kulkuyhteyden voimalaitoksen padon ohi.

Leuhunkosken kalatie on Vattenfallin omistamista Saarijärven reitille rakennetuista kalateistä toinen. Kalatien käyttöönotto palauttaa 1960-luvulta lähtien katkoksissa olleen vaelluskalojen kulkuyhteyden voimalaitoksen padon ohi. Vuosi sitten valmistui kalatie noin 17 kilometriä Leuhunkosken alapuolella sijaitsevan Hietamankosken vesivoimalaitoksen yhteyteen.

”Kalatieprojekti aloitettiin eri vaihtoehtoja vertailleella esisuunnittelulla jo vuonna 2016. Viiden vuoden jälkeen hanke on nyt kummankin kalatien valmistuttua saatu päätökseen”, Vattenfallilla hankkeen projektipäällikkönä toiminut ympäristökoordinaattori Teemu Sarnola kertoo.

Rakennuskustannukset noin 1,4 miljoonaa euroa

Leuhunkosken kalatien rakennuskustannus oli noin 1,4 miljoonaa euroa, josta Vattenfall vastasi valtaosin. Maa- ja metsätalousministeriön kärkihankerahoituksen osuus on 300 000 euroa.

Lisäksi Hietamankosken ja Leuhunkosken kalateiden rakentaminen on mukana Freshabit LIFE IP -hankkeessa, jonka rahoitusosuus yhteensä kummallekin kalatielle on 406 000 euroa.

Freshabit-hanke on Suomen kaikkien aikojen suurin EU-LIFE -hanke, jossa laaja toimijajoukko eri aloilta yhdessä parantaa sisävesien tilaa ja niistä riippuvaisen luonnon monimuotoisuutta.

Rakennusurakka viivästyi yli talven

Leuhunkosken kalatien rakentaminen aloitettiin keväällä 2020. Rakennusurakkaan aiheutui viivästystä suunnitelmista poikenneista pohjaolosuhteissa ja tämän takia kalatietä ei saatu valmiiksi ennen talvea. Työmaa oli pysäytettynä pitkään ja työt viimeisteltiin vasta lumien sulettua.

”Urakoitsijana toiminut Ab Tallqvist Infra Oy osoitti koko hankkeen aikana, mutta erityisesti viivästysten käsittelyssä joustavuutta ja ammattitaitoa”, Sarnola sanoo.