Hyvässä kalakaupassa on raikas kalan tuoksu – myös kaupan omia tuotteita on tarjolla

Kalakauppias Juha Nurmen mukaan hyvässä kalakaupassa on raikas kalan tuoksu. "Kala ei nimittäin haise, vaan tuoksuu”, Nurmi korostaa. Kuva: Pro Kala ry.

Millainen on hyvä kalakauppa, ja mitä asiakkaat useimmiten tiskillä kysyvät? Entä paljonko kalaa tarvitaan syöjää kohden? Kokenut kalakauppias vastaa kysymyksiin.

”Hyvän kalakaupan tunnistaa siitä, että siellä on hyvä valikoima ja iloiset myyjät! Lisäksi myynnissä oleva kala on tuoretta ja vastuullisesti pyydettyä, ja kaupan yleisilme on siisti”, summaa kalakauppias Juha Nurmi.

Hänellä on pitkä historia kalan vähittäiskaupasta ja hän pyörittää Juhan Kala -tiskejä ympäri pääkaupunkiseutua. ”Hyvässä kalakaupassa on myös raikas kalan tuoksu – kala ei nimittäin haise, vaan tuoksuu”, Nurmi korostaa.

Laadukkaan kaupan merkki on myös se, että tiskistä löytyy paikan päällä tehtyjä, kaupan omia tuotteita: savukalaa, graavikalaa ja esimerkiksi salaatteja. Ne tuovat valikoimaan oman, herkullisen lisänsä, ja kertovat kaupan osaamisesta ja ammattitaidosta.

Myyjän ammattitaito nopeuttaa kokkaamista kotona

Kalatiskeiltä löytyy paljon asiantuntemusta, joten Nurmi kehottaa asiakkaita olemaan aktiivisia ja kertomaan, millaista ruokaa ovat valmistamassa.

”Aina kannattaa kysellä ammattilaisilta vinkkejä ja neuvoja kalan käsittelyyn ja valmistamiseen, niin onnistuu varmasti kotona!”

Ammattitaitoinen myyjä voi myös helpottaa asiakkaan ruuanlaittoa esimerkiksi poistamalla fileestä nahan tai kuutioimalla kalan keittoa varten valmiiksi. Jo tämän vuoksi kannattaa kertoa myyjälle siitä, mitä kalasta aikoo kokata.

Asiakkaat kiinnostuneita kalan alkuperästä ja pyyntiajankohdasta

Asiakkaiden tyypillisin kysymys kalatiskillä koskee kalan alkuperää ja sitä, milloin kala on pyydetty. ”Ruuan alkuperä ja lähiruoka kiinnostavat asiakkaita, siksi jäljitettävyys on tärkeää myös kalojen kohdalla”, Nurmi sanoo.

Hän kertoo, että kotimaisella kalalla on iso rooli kalakaupassa, ja kotimaista ahventa, kuhaa, siikaa, haukea ja särkeä on tarjolla saatavuuden mukaan ja säävarauksella.

Nurmi näkee kalakaupan tulevaisuuden hyvänä, sillä kala on trendikästä ja terveellistä ruokaa, joka kiinnostaa asiakkaita.

Ostereita, simpukoita ja mustekalaa löytyy myös

Moni maistelee ulkomaanmatkoillaan eksoottisempiakin meren herkkuja, ja niitä osataan kysellä myös kalakauppiaan valikoimasta. Siksi kalatiskeiltä löytääkin usein muun muassa ostereita, simpukoita ja mustekalaa.

”Tuntuu, että asiakkaita kiinnostavat tällä hetkellä etenkin aasialainen ruoka. Kestosuosikkina ovat välimerelliset ruuat”, Nurmi kertoo.

Kuinka paljon kalaa tarvitaan syöjää kohden?

Varaa perkaamatonta kalaa noin 300 g/syöjä
Perattua kalaa, jossa nahka ja ruodot jäljellä, 200–250 g/syöjä
Fileetä tarvitaan 150–200 g/syöjä
Silakkaa perattuna tai fileinä 6–8 kpl/syöjä
Graavilohta ja -siikaa 150 g/syöjä