Asiakkaat voivat jatkossa tarkistaa tonnikalan alkuperätiedot entistä helpommin jo kaupassa, sillä K-ryhmä lisää Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin niiden alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit. Ensimmäiset QR-koodilliset tonnikalasäilykkeet ovat jo kaupoissa.
Ensimmäisiä QR-koodin kylkeensä saaneita tonnikalasäilykkeitä on Pirkka-teriyakitonnikala. Kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-tonnikalatölkkeihin tulee QR-koodit vuoden 2021 aikana sitä mukaa kuin uudet tuote-erät tulevat kauppoihin.
QR-koodin avulla asiakas pääsee tutustumaan tarkemmin tuotteen alkuperään, tehtaaseen ja pyyntimenetelmiin K-ryhmän Tuotteiden jäljillä -sivustolla.
Asiakkaan valintoja helpotetaan jo kaupassa
“Haluamme helpottaa asiakkaiden valintoja jo kaupassa. Kerromme, miltä mereltä ja millä menetelmällä tonnikala on pyydetty sekä mitä lajia se on. Kuvaamme sitä, miten valvomme tuotteen laatua ja vastuullisuutta, sekä esittelemme tavarantoimittajamme ja tuotteen valmistaneen tehtaan”, K-ryhmän päivittäistoimialan myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma kertoo.
”Suosimme pitkäaikaisia, vakiintuneita tavarantoimittajia: esimerkiksi Pirkka-teriyakitonnikalan tavarantoimittajan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo yli 30 vuotta”, Luoma jatkaa.
Kalastuksen kestävyyttä valvotaan monin tavoin
K-ryhmä edistää kestävää kalastusta ja merien ekosysteemien säilymistä yhteistyössä viranomaisten, järjestöjen ja tavarantoimittajiensa kanssa. Kalastuksen kestävyyttä valvotaan lainsäädännöllä, kalastusalueilla ja -kiintiöillä, sertifioinneilla ja auditoinneilla.
K-ryhmän kalahankintoja ohjaa jo 12 vuotta voimassa ollut K-ryhmän kala- ja äyriäislinjaus, jota päivitetään vuosittain WWF:n kalaoppaan suositusten mukaisesti.
”Linjauksemme mukaisesti Keskon, Kespron, K-ruokakauppojen ja Kalatukku Erikssonin valikoimissa ei ole WWF:n kalaoppaassa punaisella liikennevalolla merkittyjä eli vältettäviä lajeja. Hyväksymme valikoimiimme ainoastaan kalalajikkeita, joiden pyyntimenetelmät ja kalastusalueet eivät vahingoita kalakantoja. Valikoimapäätöksissä suosimme kestäviä kalakantoja sekä MSC- ja ASC-sertifioituja toimittajia”, K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo sanoo.
Elintarvikebrändien valmistajalla oltava kansainvälinen sertifiointi
K-ryhmä edellyttää, että sen omien elintarvikebrändien valmistajilla on kansainvälinen tuoteturvallisuuden varmentava sertifiointi.
K-ryhmä varmentaa tonnikalatoimittajiensa tehtaiden sosiaalisen vastuun kolmannen osapuolen kahden vuoden välein tekemillä amfori BSCI -auditoinneilla. Niissä valvotaan tehtaiden työoloja, mm. työturvallisuutta, työntekijöiden palkkausta, työaikoja ja sitä, ettei tehtaissa käytetä lapsi- tai pakkotyövoimaa.
“Kerromme Tuotteiden jäljillä -sivustollamme kaikkien tonnikalatavarantoimittajiemme tehtaiden viimeisimpien auditointien ajankohdan”, Kalervo sanoo.
Lisää tietoa muidenkin tuotteiden alkuperästä
K-ryhmän Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan myös muiden K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle. Sivustolle lisätään jatkossa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien toivomia tuotteita.
Lue lisää Pirkka-teriyakitonnikalasäilykkeestä lukemalla tölkin QR-koodi tai suoraan osoitteesta: https://www.kesko.fi/tuna45