Seafood Innovations 2022 -voitto Lagerblad Foods Oy:n Kalamurulle – lupaava tuote esimerkiksi kouluruokailuun

Seafood Innovations -kilpailun voittanut Kalamuru sopii mainiosti esimerkiksi uuniperunan täytteeksi.

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Seafood Innovations 2022 -kilpailun voitto ja 10 000 euron pääpalkinto jaettiin Lagerblad Foods Oy:n Kalamurulle. Palkinto luovutettiin Kalatalouden Innovaatiopäivillä tänään Helsingissä.

Lagerblad Foods Oy:n HoReCa-tuote Kalamurulla on sekä Sydän- että Hyvää Suomesta -merkki. Silakasta ja särkikaloista jauhettu muru paistetaan valurautapannulla ja pakastetaan tuoreeltaan. Tuotetta voi käyttää esimerkiksi tonnikalan tapaan.

Kalamuru on suuri mahdollisuus

Arviointiraati kehui Kalamurun mahdollisuuksia ja sitä, miten tuotteessa voidaan käyttää juuri niitä raaka-aineita, joille halutaan löytää nykyistä enemmän käyttöä, mm. särkikaloja ja silakkaa.

Kalamurun mahdollisuus tonnikalan haastajana nähtiin valtavana mahdollisuutena, ja tuotteelle on selkeää kysyntää HoReCa-sektorilla ja se olisi lupaava esimerkiksi kouluruokailussa. Jo markkinoilla olevan tuotteen skaalautuvuus nähtiin myös etuna.

Kala-ala on tulevaisuuden ala

Kilpailuun lähetettiin kymmeniä innovaatioita, joista asiantuntijaraati valitsi viisi shortlistalle. Nämä viisi innovaatioita esiteltiin Kalatalouden Innovaatiopäivillä ennen Kalamurun kruunaamista voittajaksi.

”Kala-ala on todellakin tulevaisuuden ala! Innovaatioita tuli runsaasti, ja shortlistalla oli edustettuna niin kalastus, kalankasvatus, HoReCa- kuin kuluttajatuotesektorikin”, toteaa asiantuntija- ja arviointiraadin puheenjohtaja”, Nordic Foodtech VC:n Lauri Reuter.

Kilpailu osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa

Seafood Innovations 2022 oli kaikille avoin kilpailu, jossa etsittiin kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatiota. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa ja sen idea on peräisin edistämisohjelman puitteissa toimivalta Kalakumousverkostolta. Kilpailun toteutti Pro Kala ry.

Kilpailun Shortlist

Kalamurun kehittäneen Lagerblad Foods Oy:n tuotekehitysjohtaja Timo Luotonen vastaanotti 10 000 euron voittopalkinnon.