Tonnikala ei ole automaattisesti pahasta – pohjoismaiset ravintolat kampanjoivat kestävän tonnikalan puolesta

Pohjoismaiset ravintolat jakavat tänä syksynä asiakkailleen tietoa kestäväksi sertifioidusta tonnikalasta ja tarjoilevat tonnikalasta valmistettuja erikoisannoksia.

Marine Stewardship Council (MSC) on voittoa tavoittelematon järjestö, joka edistää kestävää kalastusta ja jakaa tietoa. Nyt MSC on ryhtynyt yhteistyöhön pohjoismaisten ravintoloiden kanssa.

Tonnikalaviikkojen (eng. Tunaful Weeks) aikana ravintolat jakavat asiakkailleen tietoa kestäväksi sertifioidusta tonnikalasta ja tarjoilevat erikoisannoksia. MSC haluaa muistuttaa, että tonnikalaa voi syödä hyvällä omatunnolla, kunhan se on kestävästi pyydettyä.

Liikakalastus saattaa uhanalaiseksi eri tonnikalalajeja, mutta lisäksi se uhkaa kalastajien työllistymistä ja meriekosysteemiä kokonaisvaltaisesti. MSC haluaa kuitenkin tiedotteensa mukaan nostaa esille kestävästi tuotettuja elintarvikkeita muistuttaakseen, että tonnikalan syöminen ei ole automaattisesti epäeettistä ja kestävän valinnan tekeminen on helppoa

”MSC-sertifioitu tonnikala on kestävästi tuotettua ja pyydetty siten, ettei siitä aiheudu haittaa ekosysteemille tai muille mereneläville. Puhumme tonnikalan puolesta, jotta kuluttajat tietäisivät, että pienellä valinnalla on aidosti suuri vaikutus. Kaikki tonnikala, jossa on MSC-merkki, on jäljitettävissä ja todistetusti kestävästi pyydettyä”, sanoo markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä MSC Finlandilta.

Ravintolat mukana tukemassa kestävää kalastamista

Teemaviikot käynnistyvät Suomessa kolmen ravintolaketjun voimin. Mukana ovat Kotipizza, Sushibar+Wine sekä Hanko Sushi. Tunaful weeks -teemaviikot käynnistyvät myöhemmin myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

“Maailmassa, jossa parsalla on omat teemaviikkonsa ravintoloissa, on tonnikala ne myös ansainnut. Haluamme pitää huolen siitä, että tulevat sukupolvet voivat myös nauttia tonnikalasta. Siksi käytämme vain MSC-sertifioitua tonnikalaa. Teemaviikko on oivaltava tapa juhlistaa tärkeää aihetta”, pohtii Sushibar+Wine-ketjusta tunnettu yrittäjä Anders “Andu” Westerholm.

Maailmanlaajuisesti 25 prosenttia pyydetystä tonnikalasta on MSC-sertifioitua. Teemaviikon tavoitteena on kasvattaa sertifioidun tonnikalan suosiota ja samalla innostaa yhä useampia ravintoloita ja kauppiaita tarjoamaan vain sertifioitua tonnikalaa.

MSC-merkki yli 400 kalastusyrityksellä

MSC-sertifioidut elintarvikkeet merkitään sinisellä merkillä. Saadakseen merkin käyttöönsä, tulee kalastusyritysten toimia tarkkojen vaatimusten mukaisesti. Kalastusyritykset arvioidaan riippumattomien sertifioijen toimesta, sillä se on paras tapa varmistaa, että MSC-sertifioitu tonnikala on aina aidosti luonnossa kasvanutta, vastuullisesti pyydettyä ja jäljitettävissä. Näin myös kuluttajat voivat valita tuotteen, joka tukee kestävää kalastamista.

Päälle 400 kalastusyritystä yli 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin, mikä vastaa 15 prosenttia maailmanlaajuisesta kalasaaliista. Tuhannet elintarvikkeet ovat MSC-merkittyjä, ja niitä on saatavilla yli sadassa eri maassa.